Over auto’s en infrastructuur

mrt 29, 2016

Meten is weten

Dat geldt zeker in het geval van ICT. Neem als voorbeeld een auto: zodra er iets mis is met het oliepeil brandt er een lampje. Een prima signaal, want als gevolg daarvan onderneemt u actie. En zo zijn er tal van waarschuwingen, voor de temperatuur, uw snelheid en het brandstoflevel. Eigenlijk best vreemd dat dit allemaal ontbreekt op uw infrastructuur. Het gevolg? U gaat pas handelen als u met panne langs de weg staat.

Monitoren is vooruitzien

Maak bij de term monitoren onderscheid tussen twee zaken: proactief en reactief. Dit laatste begrip betekent dat we, wanneer een storing zich voordoet, in staat zijn terug te kijken naar wat er gebeurde precies vóórdat het probleem ontstond. En dat brengt een snelle oplossing een stuk dichterbij. Proactief monitoren wil zeggen dat we nog voor het issue zich manifesteert kunnen signaleren dat het komt. Helderziend? Neu. Slimme software.

Een concreet voorbeeld: als we een alarm krijgen, omdat een firewall steeds meer geheugen gebruikt, dan ondernemen we actie. We starten op een geschikt moment een reload, schakelen de leverancier in en verzorgen een update. Op die manier repareren we, vanaf afstand, direct onder de motorkap iets wat zeker een probleem wordt als we er niets aan doen. En de klant? Die merkt er niets van. Feitelijk sleutelen we onzichtbaar onder uw motorkap.

Uw ict-infrastructuur als Cadillac

Oké, het is misschien een bijzondere vergelijking, maar daardoor niet minder waar. Wij behandelen uw infrastructuur als een Cadillac. We bekijken alles. Hoeveel verkeer gaat er door de firewall? Wat is het CPU-gebruik? Wat is de belasting van uw verbindingen? Zijn de betreffende devices nog benaderbaar? En we lezen het apparaat uit, zodat uw Cadillac met glimmend gepoetste velgen soepel de garage uitrolt.